Sponsorit

sunnuntai 15. tammikuuta 2017

Sisustan komponentit Vol.2

Morjens taas!

Tässä jaksossa ei ole kovin paljoa varsinaista kunnostustyötä, vaan esitellään enempi suunnittelua ja oikeiden komponenttien hankintaa. Alkukuvaksi löytyi tällainen hauska otos kuuskytluvulta kun isäni polleana nuorena tötterötukkana esittelee autoaan kuvaajalle. Kuvaaja halusi tallentaa hetken kun auto oli kuulemma niin hauska. Vuosi ei minulla ole selvillä mutta arvelisin isäni olevan n.20v, eli 1968 tai 1969. Hauskana lisätietona kerron että tällaisella pelillä voitettiin aikanaan rallin euroopanmestaruus kuskina puolalainen Sobieslaw Zasada (meniköhän nimi oikein?). EM oli silloin isoin rallititteli. MM-sarja tuli vasta 70-luvun loppupuolella. Blogin otsikko "historicwrc" ei siis sinällään ole aivan tuulesta temmattu tai pelkkää huumoria! Suomessa Steyr-Puch kiusasi isompiaan herra Saikkosen piiskaamana. :)









Penkeiksi valikoitui USA:n Ebaysta tyyliin sopivat kuppimaiset 
John Deere-merkkisen traktorin penkit. Olivat kyllin sirot, 
jotta mahtuvat pieneen autoon. Ergonomia näytää ja tuntuu hyvältä. 
Lisäksi ilme on moderni. Penkkien kiinnitykset hoidetaan itserakennetuilla 
putkirungoilla, sekä näteillä kilpajaloilla. Oli mielestämme hyvän näköiset 
ja hinta kohdillaan! Ne toimitti Jari Björk, ei Matti kuten aiemmin miehen nimesin. 
Sorry Jari! ;) Penkillä samasta paikasta ostettu Ascona-projektista 
ylijäänyt kytkinjalan tuki, joka menee nyt hyötykäyttöön.




 Tässä sovitellaan aasian Ebaystä löytyneitä vöitä. 
Ovat ikäihmisille helppokäyttöiset ja nimensä mukaan tanakat.... 
En niitä kuitenkaan aitoon kilpa-autoon laittaisi! Veikkaan että tulee hymyjä
kun seitenkymppinen pariskunta ajelee kylillä nelipistevöissä, hassulla rakkulalla, 
jossa on turbo ja turvakaaret. Äitimuori istuu varmaan käsilaukku päähän 
vedettynä! No, luulen että lähinnä isäni autoa käyttää ja antaa kyytiä lapsenlapsilleen.




Ensimmäiset kylmät tyypit. 
Omistaja poseeraa ja testaa penkin mukavuutta.





Tärkeimmät moottorin seurantakomponentit. 
Pari ahtopainemittaria mallia tarvike.. Tais tulla Ebaysta.. 
Toinen ahtopaineille ja toisella seurataan pakopaineita. Vieressä 
Finnish Motor Instrumentsin LED-näyttöinen seosmittari. Asconassani on 
samanlainen. Helpottaa säätämistä ja antaa mielenrauhan kun voi seurata, 
että kaikki pelaa! Turbomoottorin henkivakuutus! Hienosti on suomipojat 
mittarin tehneet. Näyttää luotettavasti ja kohtuuhintainen. Toimittaja Björk Motorsport. Käyttökokemuksesta voin suositella. Vieressä hydraulitarvikeliikkeestä ostettu 
bensanpainemittari. Tässäkin autossa tämä mittari tulee olemaan 
tuulilasin ulkopuolella kuten Asconoissani on ollut. Syy, tulipaloriskin minimoimiseksi. 
Mittarin sisään kun virtaa ylipaineinen bensa. Mittarista voidaan vertailla polttoaineen 
paineen suhdetta ahtopaineeseen. Bensan paine säädellään regulaattorilla 
ja sen tulee kokoajan ylittää ahtopaine 0,20:llä Barilla. 
Penkillä vielä päävirtakatkaisin. Tuo turvaa ja vaikeuttaa varastamista, hyvä hankinta! 
Pakollinen yöuniaan rakastavalle.




Edellä mainittu seosmittari. Helppo kytkeä. Kaipaa ainoastaan parin kympin 
tarvikelambda-anturin pakosarjaan ennen ahdinta. Mittaria ei tarvitse 
tuijotella koko ajan vaan sopivasti sijoitettuna näkee syrjäsilmällä, 
palaako oikean väriset LED:t.





Ahtimen paineiden tarkkailuun käytettävät mittarit ovat tällaiset. 
Varustettu savunäytöllä. Selkeät ja hyvän näköiset kun on valot päällä.




Yksi pakollinen tarvike on varmasti toimiva sammutin! 
Olisi typerää polttaa auto sen takia, että on halunnut säästää pari kymppiä.. 
Lisäksi rakentamissani autoissa pidän mielessä myös vakuutusyhtiön 
intressit ja teen kaiken ennaltaehkäisevän työn. Antaa myös mielenrauhaa yhdessä 
mm. päävirtakatkaisijan kanssa! Sammutin muistaakseni Isojoen Konehallista.







Tässä kunnostettuja kojelaudan komponentteja. Puhallus ja maalaus 
perusmustalla. Kuvassa puhaltimen kanaviston kaksi komponenttia, 
sekä maalattu hanskalokero kannattimineen. V-mallinen kanava näkyy 
aiemman jakson poljinkuvassa, missä pedaalit vielä korissa 
kunnostamatta kiinni. On nyt vähän toisen näköinen!




Pari komponenttia oottaa vielä maalia puhalluksen jäljiltä. 
Kuvassa näkyvä tuhkakuppi ei tule autoon kun on jo liian rokon arpinen 
ja syöpynyt. Lisäksi tähän jaksoon tarkoitetut oven sisäkahvat 
ja ikkunaveivit ovat tiellä tietymättömillä. Ne toimitti halvalla Robert ja Matthias Prokschi
Saan ne varmaan samoihin kuviin valmiiden ovipaneelien kanssa.




Ikkunan nostohissejä odottamassa kunnostusta. 
Näistä kasataan kaksi hyvää. Sen jälkeen hionnat ja maalaus.




Lopuksi vielä pari kuvaa, jotka paljastavat korin nykytilanteen. 
Kojelauta suht kelvollinen.





Takatilakin ihmeen kova. Kynäjousitolpat tulevat näillä näkymin läpi 
näkyvästä tuliseinästä, joten muutostyöt tänne kuitenkin mittavat. 
Lisäksi vielä ne kaaret ja muut korin jäykisterakenteet pitää tehdä. 
Suunnitelma vasta hahmottumassa.




 Lattia menee täysin uusiksi. Tulee kilpa-automaisesti sileä pohjalevy. 
Teräsmyynnin putkesta tehdään lattian runko, johonka hitsataan 
mm. turvakaarien laput yms. Pohjapelti kantattaneen alumiinista. 
Verhoiluja lattiaan ei tule. Keskellä näkyy kanava, jossa kulkee mm. 
vaihteiston vivustot ja vaijerit. Kanavalle ja osille puhallus ja musta väri pintaan.




Tässäpä epämääräinen romukasa, joka siivottu autosta. 
Laitoin kuvan kun siinä näkyy alkuperäinen penkki. 
Tuli ne uudet tarpeeseen! :) 

Ensi viikolla aiheena korin pintapuolen komponentit. Pysyttele kanavalla! 

Morjens!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti