Sponsorit

torstai 13. heinäkuuta 2017

Korin runkorakenteen korjaukset Osa 1.

Terve. Liian pitkästä aikaa. 

On ollut yllättäviä viivästyksiä matkassa. Ostin uuden hitsauskoneen eräästä nettikaupasta. Posti toi koneen murjottuna, runko rikkinäisenä ja langan syöttökaapeli vaurioituneena. Vein koneen em. kauppiaan myymälään, jotta voivat takuuseen vaihtaa uuden kaapelin. Kone seisoi ensin kauppiaan varastossa yli viikon ja kun rupesin kyselemään joko ois kunnossa niin kertoivat, etteivät ole edes lähettäneet sitä takuuhuoltoon!! Näin siitä huolimatta että sanoin olevan meille pakollinen työkalu.. No hoputtaen sain heidät lähettämään sen Helsinkiin, nimeltä mainitsemattomaan huoltoyhtiöön.. He saivat menemään kaapelin vaihdossa vielä 5 viikkoa! Lisäksi kone oli vaurioitunut rahdissa lisää jotenka myös lankarullan kiinnitysosa oli hajonnut. Reilun 6 viikon päästä kaapeli oli saatu vaihdettua, mutta myös runkorakenteet oli vääntyneet lisää ja runkoon oli tehty törröttävä peltiruuviviritys.. Sanotaanko näin että kyseinen Telwin toimii, mutta takuu-huoltoasiat eivät! Sijaiskonetta ei annettu vaikka kuluttaja-asiamiehen mukaan näin pitäisi olla.. Lisäksi kohtuullinen korjausaika tulisi olla max 2 vkoa.. Siinä meni hyvää korityöaikaa mukavasti, muuta nippelihommaa näperrellessä. Ei ollut hyvä juttu.. No nyt hitsataan senkin edestä!

Tässä jaksossa esitellään eka setti korin rakenteiden kunnostamisesta.




Tässä lähtee aiemmin mainittu keulaelementti hakemaan paikkaansa.
Alkuun kolaroidut, mädät pintapellit sai kyytiä.



Tässä korista on kaavittu massat pois ja leikattu turha pelti 
mittausten mukaan pois. Alkuperäinen ajatushan oli, että koriin 
olisi hitsattu väliaikaiset tukirakenteet ja viety sitten kori 
hiekkapuhallukseen.. Kori oli kuitenkin niin mätä, 
että päädyimme tekemään ensin suurimmat rakennekorjaukset. 
Ei ole järkevää kuluttaa hiekkaa ja aikaa (sehän on rahaa) 
sellaisten peltien puhalteluun, jotka poistetaan kuitenkin varmasti. 
Näin syntyy hyvä kustannussäästö, homma selkeni ja järkevöityi.



Mitoitusta ja mallausta. 
Tässä vaiheessahan elementin sivulle päin näkyvät pellitykset ovat vielä tekemättä.



Pahvijigien käyttöä peltien kaavoina.. Ilmastointiteipillä liimailtiin 
vielä korista jo leikattuja mitoituspaloja jotka toimivat mallina uusille, 
tukevammille kiinnityksille.



Tästä näkee nyt sen suunnitteluvirheen jonka aiemmin mainitsin. 
Etukulmien pellityksen takia keula ei olisi mahtunut pintapeltien alle, 
joten pari sanaa suorituksesta; uusiks män.. 
Jouduin leikkaamaan jo tehdyt pellit pois ja taikomaan uudet toisella tavalla.



Mitoitusta edestä päin..



Siinä muokattu keula hitsattuna koriin, kera pyöräkotelomuutosten. 
Kabiinin puoleltakin puhallusta ja viimeistelypaklauksia vaille valmiit. 
Myös kaikki muut elementin pinnat saavat puhalluksen jälkeen 
pakkeliviimeistelyn, jotta ei jäisi keskeneräisen näköiseksi.



Siinäpä viikoksi seuraava homma. Lattioiden rakentaminen. 
Tavoitteena kilpa-automainen tukeva ja tasainen lattia.. 
Suunnitelmat hahmottuivat ja taas Teräsmyynnin putki- ja peltihyllyille.



Kokonaisuus lattiahommasta näkyy tässä. Vanhaa ei jää yhtään. 
Lisäksi kaikki lattiapellin ympäriltä helmarakenteita myöten pitää uusia. 
Lattiasta ei ole iloa, jos sitä ei saa koriin kiinni! ;) 
Myös keskellä näkyvä tunneli leikellään ja rakennetaan uusiksi.



Maanantai-iltapäivällä rälläkkä soimaan.. Harkiten yksi puoli kerrallaan, 
jotta kori säilyttää muotonsa. Ovia pidin tietoisesti ja harkiten 
korissa kiinni, koska niin pystyin jatkuvasti seuraamaan 
korin mittojen säilymistä.. Kuva näyttää, ettei paljoa kovaa jäänyt..



Apparin lattia joutaakin sulattoon. ;)



Kavereiden firma Teräs-Mekano Kirrissä hoitaa suurimmat pellin taittohommat. 
Heiltä löytyy kaikki mahdolliset pellin työstökoneet, mitä vain voi vaatia. 
Materiaali 2mm vahva teräs, koska rakenne on ratkaiseva korin lujuuden kannalta. 
90 asteen kantti toteutettiin 2:lla vierekkäisellä 45 asteen kantilla. 
Nätti ja tukeva.



Helma ekana koriin.. 
Kuvassa näkyy jo auttavasti koriin hitsattu turvakaariputki.



Putkirunko apparille tehtynä. 20x20x1,5 neliöputkea. 
Kantatun helman hukkapätkästä syntyi jakkaroiden kiinnitysvahvikkeet. 
Jalkatilan kiiltävillä pelleillä naitettiin runko tukevasti koriin kiinni.



Kuskin lattia lähdössä lattioiden taivaaseen!



Tässä syntyy identtinen peilikuva apparin puolesta.



Kanava leikattiin irti odottamaan vuoroaan. Sisällä kulkee vaijerit, 
kepin mekansmi, jarrulinja taakse ja puhaltimen ilma tuulilasille. 
Se toteutetaan veneen konetilan kaasunpoistopumpulla ja turbotukseen 
tarkoitetuilla ahtoputkilla. Pumppu Biltemasta, hinta 14,99! 
Ei oo hinnan kirossa sekään.



Keskikanavan pohjalevy yhdisti näin rungon puoliskot.



Ja perjantaina lattia näytti jo näin hyvältä! Kun teimme Teräsmyynnin 
metritavarasta nämä tietyt rakenteet niin olemme säästäneet korin osissa 
jo noin 1000e! Merkittävää säästöä, jonka voi käyttää välttämättömämpiin 
komponentteihin tai tehdä vaikka etelän matkan! :) 

Kun rakenne oli putkiosiltaan valmis, leikeltiin mittatarkat millin pellit 
ja pellitimme rungon. Varmasti tukevampi kuin tehtaalta lähtiessään.. 
Kevyen puhalluksen jälkeen vielä peltien viimeistelypaklaus sisälle 
ja korikittisaumaus ulkopuolelle. Tulee nätti, luja ja vesitiivis!



Kanava ruumiinavauksen jälkeen. Vain kanavan kuoren ylälaita on 
käyttökelpoinen ja sekin vaatii muutoksia kuten kuvassa näkyvän 
keskimmäisen reiän poiston. Oli ryyppyvivun jalan kohta. 
Meillä ei ryyppyä weberissä ole.



Siinä kanavaa mallataan kohdilleen.. Tätä kirjoittaessa jo kanava 
matkalla hiekkapuhallukseen. Se kun pitää puhaltaa ennen koriin hitsaamista, 
jotta sisäpuolikin saadaan puhallettua ja maalattua. Lähiaikoina jatkamme 
peräpään korjauksilla, jotka ovatkin jo lähes valmiit.. Pysykääpä kanavalla! 

Toivottavasti ei tulisi enää ulkopuolisia harmeja järjestelmällisen kunnostuksen tielle! 
Toivottavasti jo parin viikon kuluessa on näyttää uutta valmistunutta materiaalia! 
Itse en meinaa malttaa odottaa että pääsisin jo pohjamaalattua runkoa viimeistelykittaamaan! 


Kiitollisin terveisin Lasse.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti