Aloitan blogin pitämisen kertomalla tavoitteestamme tehdä maailman laajuisestikin uniikki ja korkeatasoinen, hauska kääpiöauto Steyr-Puch 1962 500 dl. Rakennan autoa isäni kanssa, isän elämän ensimmäiseksi tuningautoksi. Hänellä on tosin ikää kohta 70v. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan! Isälläni oli kyseisiä vempeleitä 60 luvulla ja on viimeiset 25v. haikaillut nuoruuden"rakastetun"perään. Tehtävähän se on, ettei jää pelkäksi jahkailuksi ja haaveiluksi. Lähtökohta on suoraan sanoen haastava.. Autossa ei oikein ole ehjää osaa tai kohtaa! Olen rakennellut elämäni aikana useita autoja, mutta tämän lähtökohta on heikoin kaikista. Homma onkin otettava haasteena ja on pakko saada valmiiksi ja luvattuun kuntoon kun on tullut kylillä ihan riittävästi uhottua asiasta. Homma vaatii meiltä yhteensä arviolta 2000h plus suunnitteluun käytettävät useat sadat tunnit. Päämääränä on helmiäisvihreä vikkelä pikkusportti ja tavoitteena on tehdä autosta niin karting-automainen ajettava kuin suinkin mahdollista. Isälläni kun on perus eläkepappamainen harrastus: kartingautoilu.. Se fiilis pitäisi saada tieliikenteeseenkin.
Steyr-Puch on itävaltalainen auto-/prätkätehdas, joka lunasti Fiatilta aikanaan korin osalta lisenssin mallista Fiat 500. Moottori on alun perin 500cc 2-pyttyinen ilmajäähdytteinen, alle 20 heppainen bokseri. Auto on luonnollisesti takamoottorinen ja perätuuppari. Vaihteisto on Puchin oma 4-lovinen ja vakiovälityksillä huippunopeus on n.125km/h. Hurjapäät on välittämällä saanut tämän "rakkulan"kulkemaan n.170kmh, mutta meidän tavoite on tehdä kuminauhamaisesti 0-6000 alueella vääntävä hauskanpitolaite. Autossa ei tule olemaan yhtään osaa joka ei olisi perusteellisesti kunnostettu tai uusittu.. Ei sielläkään minne kukaan ei näe! Asenne on se, ettei lähdetä pettämään itseä saati muitakaan tekemällä "niilopielisiä" mihinkään kohtaan... Kötöstykset tulisivat uniin painajaisina! "Tiedän mitä jätit tekemättä viime kesänä" ;) Moottori tullee olemaan 761cc turbo intercooler, Weberin 40mm vaakaimukaasarilla, suurella öljyn lauhduttimella. Sähköisillä flekteillä hoidetaan sylinterien jäähdytys. Tosin myös alkuperäinen hihnapuhallin koneen dynastartteriin jätetään edellä mainittua lauhdutinta ja Weberiä jäähdyttämään. Dynastartteri on laite joka on samalla startti ja laturi eli starttaus hoituu kahdella kiilahihnalla. Pörriäisen alusta toteutetaan WRC:mäisesti joka nurkkaan rakennetuilla lisäsäiliöisillä säädettävillä kynäjousitolpilla. Sisälle tulee kuppimalliset penkit, jotka kuuluisi olla John Deere-merkkisissä traktoreissa.. Autoon tulee turvakaaret tuomaan korille tukevuutta ja myös kolarikestävyyttä. Toki kysymyksessä on myös ulkonäköaspekti.
Teräs- ja muiden metallien hankinnassa, sekä työstämisessä käytämme jyväskyläläistä monipuolista yhtiötä, Teräsmyynti Timo Lehtimäkeä. Projekti onkin heidän"kummiautohanke". Heidän tunnuksilla auto varustetaankin valmistuttuaan. Kiitos Timppa ja teräsmyynnin väki !:)
Projekti toteutetaan erikoisessa järjestyksessä. Kaikki osat tehdään ensin ja vasta viimeisenä syntyy kori. Lopuksi auto kasataan tehdasmaiseen tyyliin eli valmiiseen koriin vaan pultataan jo kunnostetut osat.. Näin siksi, ettei tarvitse tehdä asioita moneen kertaan. Kaikki korimuutokset ovat testatusti tehty ennen maalausta, jotta päästään korkeatasoiseen näyttelykelpoiseen lopputulokseen. Blogia tullaan päivittämään viikottain joten pysyhän kanavalla!
Kiittäen Lasse Mutanen. :)
Lähtökohdat muistutti lähinnä kierrätysmetalliroskista,
kuten ensimmäiset kuvat näyttävät. Autoon oli kerätty epämääräistä romua,
joita ruvettiin perkaamaan ehjien osien toivossa.
Steyr-Puch on itävaltalainen auto-/prätkätehdas, joka lunasti Fiatilta aikanaan korin osalta lisenssin mallista Fiat 500. Moottori on alun perin 500cc 2-pyttyinen ilmajäähdytteinen, alle 20 heppainen bokseri. Auto on luonnollisesti takamoottorinen ja perätuuppari. Vaihteisto on Puchin oma 4-lovinen ja vakiovälityksillä huippunopeus on n.125km/h. Hurjapäät on välittämällä saanut tämän "rakkulan"kulkemaan n.170kmh, mutta meidän tavoite on tehdä kuminauhamaisesti 0-6000 alueella vääntävä hauskanpitolaite. Autossa ei tule olemaan yhtään osaa joka ei olisi perusteellisesti kunnostettu tai uusittu.. Ei sielläkään minne kukaan ei näe! Asenne on se, ettei lähdetä pettämään itseä saati muitakaan tekemällä "niilopielisiä" mihinkään kohtaan... Kötöstykset tulisivat uniin painajaisina! "Tiedän mitä jätit tekemättä viime kesänä" ;) Moottori tullee olemaan 761cc turbo intercooler, Weberin 40mm vaakaimukaasarilla, suurella öljyn lauhduttimella. Sähköisillä flekteillä hoidetaan sylinterien jäähdytys. Tosin myös alkuperäinen hihnapuhallin koneen dynastartteriin jätetään edellä mainittua lauhdutinta ja Weberiä jäähdyttämään. Dynastartteri on laite joka on samalla startti ja laturi eli starttaus hoituu kahdella kiilahihnalla. Pörriäisen alusta toteutetaan WRC:mäisesti joka nurkkaan rakennetuilla lisäsäiliöisillä säädettävillä kynäjousitolpilla. Sisälle tulee kuppimalliset penkit, jotka kuuluisi olla John Deere-merkkisissä traktoreissa.. Autoon tulee turvakaaret tuomaan korille tukevuutta ja myös kolarikestävyyttä. Toki kysymyksessä on myös ulkonäköaspekti.
Teräs- ja muiden metallien hankinnassa, sekä työstämisessä käytämme jyväskyläläistä monipuolista yhtiötä, Teräsmyynti Timo Lehtimäkeä. Projekti onkin heidän"kummiautohanke". Heidän tunnuksilla auto varustetaankin valmistuttuaan. Kiitos Timppa ja teräsmyynnin väki !:)
Projekti toteutetaan erikoisessa järjestyksessä. Kaikki osat tehdään ensin ja vasta viimeisenä syntyy kori. Lopuksi auto kasataan tehdasmaiseen tyyliin eli valmiiseen koriin vaan pultataan jo kunnostetut osat.. Näin siksi, ettei tarvitse tehdä asioita moneen kertaan. Kaikki korimuutokset ovat testatusti tehty ennen maalausta, jotta päästään korkeatasoiseen näyttelykelpoiseen lopputulokseen. Blogia tullaan päivittämään viikottain joten pysyhän kanavalla!
Kiittäen Lasse Mutanen. :)
Lähtökohdat muistutti lähinnä kierrätysmetalliroskista,
kuten ensimmäiset kuvat näyttävät. Autoon oli kerätty epämääräistä romua,
joita ruvettiin perkaamaan ehjien osien toivossa.
Tässä koria on jo siivottu ja tyhjennetty ehjien löytöosien toivossa.
Hyvä siitä tulee kun sen maalaa... :)
Korin purkua.
Tässäpä olis tavoitteemme. Joo, ei roomaakaan päivässä rakennettu!
Piirrustus allekirjoittaneen tekele.
Piirrustus allekirjoittaneen tekele.
Oma Ascona 1981.
Rakensin tällaisen samanlaisen n.25v. sitten.. Oli elämäni eka turbotus..
Tämä toistaiseksi vielä vapari.
Naisystäväni Kadett 1967 Kiemen Coupe
Edestä. Teippauksissa mukana Cameleon-paino
ja Styleworks Iiro Laine Jyväskylästä. Maalausasioissa parhaiten auttaa
Sisustaa
Palkintojen jako Satamacruising 2016. Tuomariston valinta Top3 Kadetille.
Pikkubudjetin väliprojekti siskolle. Escort 1989. Ajettu 82000.
Kokonaisbudjetti hankintahintoineen pitkästi alle 2000e. Puun alta leimalle.
Kaikki projektissa käytetyt osat ja tarpeet upouusia.
Kokonaisbudjetti hankintahintoineen pitkästi alle 2000e. Puun alta leimalle.
Kaikki projektissa käytetyt osat ja tarpeet upouusia.
Halvallakin voi tehdä ihan näpäkän laitteen. Kiva kesäkäyttis.
Teipeissä jeesaa Cameleon-paino sekä Styleworks Iiro Laine Jyväskylästä
Teipeissä jeesaa Cameleon-paino sekä Styleworks Iiro Laine Jyväskylästä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti