Sponsorit

sunnuntai 8. tammikuuta 2017

Sisustan komponentit Vol.1

Terve taas!

Blogimme jatkaa esittelemällä auton sisustan rakentamista. Kaikki sisustan komponentit purettiin putsattavaksi, hiottavaksi ja maalattavaksi. Projektin ensiosuudessa keskitymmekin kabiinin sisäosien kunnostamiseen ja tarpeiden tilaamiseen. Mittaristo, polkimet, ohjausakseli, vaihdekeppi ja taustapeili kokevat täyden kunnostuksen.. Penkeiksi valikoituvat USA:n Ebaysta John Deere merkkisten traktoreiden tarvikekupit. Hyvällä sivutuella varustetut ergonomiset ja sirot, kohdeautoomme kivasti mahtuvat jakkarat. Vöiksi löytyivät aasiasta järkevään hintaan Tanaka-merkkiset nelipistevyöt. Ratti ja siihen sopiva keskiö löytyi järkihintaan Björk Motorsportin hyllystä, kuten myös Omp-poljinpinnat ja vasemman jalan tuki. Lisäksi Matilta lähti matkaan mm. kilpaistuinten jalat. Myös erinäisiä sähkötarvikkeita ja mm.seosmittari ostettiin Matilta, mutta niistä myöhemmin lisää! Kyseinen kauppias pärjää hinnoittelussaan tosi hyvin myös kansainvälisille nettikaupoille! Lisäksi valikoima on melko kattava. Olen hyvin tyytyväinen..




 Verhoilujen teko aloitettiin purkamalla vanhat malliksi ja kaavoiksi.
Oli vahvasti homeiset ja joka suuntaan vääntyneet.





Leikkurin jäljiltä...
Paneelit tehdään 3mm alumiinista jota haimme lehtimäen hyllystä.
Heidän leikkurilla saimme näpsäkästi levyt oikeisiin mittoihin,

eikä kuviosahalle jääneet kuin pyöristykset.



...ja kuviosahalla loput!




 Takapaneelit hiilarikalvolla tehdyt. Alumiini oli laadukasta
joten hiontoja ei tarvittu. Ainoastaan pölyt putsattiin ennen kalvotusta.




Entinen ratti. Tästä ei voi kun parantaa!



Kisaratti valmiina ja jo kiinnitetty ohjausakseliin.
Ratti Björk Motorsportilta, samoin keskiö. Peitelevyä emme löytäneet,
joten suunnittelimme messingistä oman. Sen toteutti meille
Sovatek-säätiön kylttikaivertamo. Tuli makeen näköinen.
Teetin heillä 25v. sitten Opeliin samanlaisen ja siitä se ajatus sitten lähti...



Kuvassa näkyy kunnostetut ohjausakselin osat.
Näkyvä pronssihela löytyi uutena Robert Prokschilta Itävallasta.
Hän on huipputyyppi. Myy pelkkiä Steyr Puch osia.
Hinnat halpoja, toimitukset nopeita. Homma toimii ja mies
on sydämellään mukana. Keskiömutteri kiinnitettiin
Locktite-lukitteella, samoin ratin ruuvit. Pysyvät varmasti kiinni,
joten pystyimme liimaamaan sikaflexillä merkin keskiöön.
Nätti tulos ilman ruuvin kantoja.



Ja polkimet.. Rujo lähtökohta!
Koko patteri purkuun, osille puhallus ja maalaus.
Nivelet ja puslat kunnostettiin, jotta polkimet liikkuu vain
"pohjoiseen ja etelään"; ei muihin ilmansuuntiin. Kilpurin pitää tehdä
ainoastaan kuskin haluamia liikkeitä. Sillä saadaan tuntuma hyväksi
ja kuskille rakennettua sitä kautta luotto ja fiilis ajopeliinsä. 
Mitään väljiä ei saa autoon jäädä mihinkään.




Välivaiheessa.
Alkuperäiset lusikat leikataan vielä pois ja uudet suorat pinnat hitsataan tilalle.



Tässäpä lopputulos.
Björkiltä haettiin oikean sävyiset Omp-pinnat.
kaasupedaalia kutistettiin rajallisen tilan vuoksi.



Taustapeili kunnostettuna. Osille purku, puhallus, maalaus ja valon kunnostus.



Sama edestä. Lasi-Kalle Jyskästä osoitti talkoohenkeä
ja ystävällinen rouva työmiehineen leikkasi ilmaiseksi odotellessa uuden lasin! Kiitos!



Ja pitäähän kilpurissa kunnon shifteri olla!
Sisällä kierretanko joka kävi nuppiin. Sen päällä alumiiniputki.
Tarpeet löytyivät taas Lehtimäen Timpalta Hakkutieltä.
Nuppi mallia "miesten ikea" eli biltema.kiinnitysjalka
ja osat maalattu sisustakomponenttien väriin. Vieressä myös tankin korkki,
mutta niistä myöhemmin!



 Mittaristo kunnostettuna. Kuoret hiottu, paklattu ja maalattu.
Merkkivalot muutettu ledeiksi, samoin sisävalot.
Kotelon sisällä n.15 lediä. Ledit Biltemasta. Uusi lasi sekä kromirengas
Prokschilta Itävallasta. Testatessa valot olivat tosi kirkkaat ja hienot!



Kuvassa uusi tuulilasi teipattuna. Teippaukseen tulee sponsorimme
tunnukset ja teipin toinen tarkoitus on toimia häikäisysuojana.
Myös lasi ja uusi tiiviste lasiin tulivat Itävallasta. Teipin veti lasiin Cameleon-paino.



Lehtimäen kanssa on tehty tällainenkin proggis..
Ford Anglia ratissa Mikko Hirvonen. Tavoite on saada tällekkin projektille
valmistuessaan kovan tason ammattilainen testaamaan.. 
Aika näyttää! Ehkä Mikko ja kenties Mika Salo Virittäjät-tv showsta. 
Erikoisuutensa ja uskoakseni myös laatunsa puolesta voisi Mikalle
ja Tomille kelvata? Tällä hetkellä tallissa on loppusuoralla tulossa
myös ralli Anglia.. Tiedä vaikka blogi saisi jatkoa?
Myös sen merkittävänä tavarantoimittajana on Teräsmyynti.
Sitä kautta löytyy mm. aidot turvakaariputket ja muut erikoisteräkset.
Blogi saa jatkoa jälleen viikon päästä! 

Pysyttelehän linjoilla!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti